Jääkiekon joukkuehenkeä teille

ajetaan_ihmisiksi_artikkeli_header_share_the_road_tapahtuma.jpg

Suomen leijonajoukkueelta olisi paljon opittavaa myös liikennekäyttäytymiseen

Tanska nostetaan usein mallimaaksi, jossa liikenne sujuu mutkattomasti. Oy Ford Ab:n järjestämässä liikenneturvallisuustapahtumassa “Share the Road” pureuduttiin suomalaisten autoilijoiden ja pyöräilijöiden yhteispeliin. Panelistien mukaan Tanskan lisäksi opittavaa olisi myös Suomen leijonajoukkueelta. ”Tapa ja asenne, jolla Suomen voitokas jääkiekkomaajoukkue teki yhdessä asioita, pitäisi omaksua myös liikenteeseen”, totesi Ford Finlandin toimitusjohtaja Hannu Pärssisen tervetulopuheessaan.


Mediaa seuratessa jää helposti käsitys, että pyöräilijät ja autoilijat olisivat tukkanuottasilla tuon tuostakin. Share the Roadin huippuasiantuntijapaneeli ei suhtautunut tilanteeseen yhtä kriittisesti. Liikenneneuvos Kimmo Kiiskellä liikenne- ja viestintäministeriöstä on kokemusta myös EU:n piirissä toimimisesta. ”Aika rinta rottingilla saa suomalaisena kulkea. Meillä on kansa sivistynyttä ja asianmukaisesti käyttäytyvää. Voisi sanoa, että yksittäiset konfliktitapaukset nousevat lehtiin”.

Parantamista toki löytyy, eikä kaikkien toivomia ehdotuksia sääntömuutoksista ole saatu läpi. Suomessakin liikennettä säätelee YK:n kansainvälinen tieliikennesopimus, johon Suomi liittyi vuonna 1986. Päänvaivaa ja konfliktitilanteita tuppaavat tuottamaan sekavilta tuntuvat väistämissäännöt.

Yleisesti ottaen oikealta tulevaa osataan sujuvasti väistää. Pyöräliiton puheenjohtaja Janne Takala sanoo, että myös jalankulkijoiden väistäminen helppoa. ”Väistämissääntöjä yritettiin uudistaa niin, että moottoriajoneuvolla liikkuja olisi suhteessa pyöräilijään aina väistämisvelvollinen. Se ei kuitenkaan mennyt läpi”, harmittelee Takala.

Sallitaan pienet virheet ja ennakoidaan heikoimman lenkin mukaan

Share_the_road_blogi_kuvitus.jpg

Sääntöjä on noudatettava, mutta aina ei voi onnistua sataprosenttisesti. Auttaisiko asiaa, jos kansainvälisten käsimerkkien sijasta heittäisi ”läheltä piti” -tilanteessa ymmärtäväisen hymyn ja ystävällisen vilkutuksen?

”Liikenteessä ollaan monenlaisella kokemuksella ja kyvyillä. Joku voi tehdä virheen, eikä suinkaan pahuuttaan. Pitäisi pystyä ymmärtämään, mikä on heikoin lenkki ja ennakoida sen mukaan”, sanoo Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen. Myös Pyöräliiton Takala on samoilla linjoilla.
”Sallitaan muille pienet virheet ja annetaan poliisin hoitaa valvominen”.

”Ihmisen reaktionopeus toimii kävelyvauhdilla”, muistuttaa psykologi Jyrki Kaistinen Liikenneturvasta. ”Kun nopeus nousee, ihminen ei pysy mukana. Koulutuksessa pitäisi opetella miksi liikennesäännöt on keksitty ja mikä merkitys niillä on hahmotuksessa”.

Ajonopeuksilla on merkitystä onnettomuuksien välttämisessä, mutta pelkkien nopeusrajoituksien varaan ei Helsingin kaupungin liikennesuunnittelija Oskari Kaupinmäki laske. ”Siellä missä kuljetaan lihasvoimilla, on tiet rakennettava niin, että ne tukevat alhaisia ajonopeuksia”.