Haastava liikenneinfrastruktuuri ja -säännöt

artikkeli_header_mahdoton_tehtava_liikenteen_vaistamissaantoja.jpg

Mahdoton tehtävä – liikenteen väistämissääntöjä on jopa 90

Liikenneinfrastruktuuri ja -säännöt haastavat tiellä liikkuvan muistikapasiteetin. Erilaisia väistämissääntöjä on Helsingin liikennesuunnittelijan Oskari Kaupinmäen mukaan nimittäin jopa 90 erilaista. Suurimpana ongelmana Kaupinmäki pitää kuitenkin sitä, että liikenteessä ei ymmärretä pyöräilijän asemaa osana liikennejärjestelmää.


”Nykyinen pyöräliikenne perustuu vanhaan kevyenliikenteen ajatteluun. On jo kauan sitten todettu, että jalankulkijat ja pyöräilijät eivät sovi samoille väylille”, sanoo Kaupinmäki. Liikenteen määrät ovat kasvaneet, ja nykyisten kapeiden väylien kapasiteetti ei riitä vastaamaan kysyntään.

Yksisuuntainen pyöräliikenne avuksi

Helsinki vastaa pyöräilijöiden ja autoilijoiden yhteensovittamisen haasteeseen päätöksellä siirtyä yksisuuntaiseen pyöräliikennejärjestelmään. Kaupinmäki avaa suunnitelmaa tarkemmin: ”Kaikilla sellaisilla kaduilla, joilla on paljon autoliikennettä, tulee olemaan yksisuuntainen pyöräliikenne. Paikalliskaduilla ja tonttikaduilla pyöräliikenne tulee osaksi ajoneuvoliikennettä.”

“Pyöräilymerkin suorittaminen kaikkiin peruskouluihin”

Kaupinmäki toivoo suomalaisten ottavan esimerkkiä Tanskasta, Alankomaista ja Ranskasta, missä pyöräilyä opetetaan koulussa.

”Suomessa on iso ongelma, että missään ei opeteta pyöräilyä”, sanoo Kaupinmäki. Pyöräilykuntien verkosto ry. tukee pyöräilykasvatusta alakouluille tarkoitetuilla Koululaisten Pyöräilymerkki -materiaaleilla. Virallista paikkaa pyöräilykasvatuksella ei kuitenkaan opetussuunnitelmassa ole. Kaupinmäki toivoo, että kaikki Suomen peruskoulut ottaisivat pyöräilymerkin käyttöön.

Tämä usein unohtuu: pyöräilijä on suojatiellä väistämisvelvollinen

Liikenne saatetaan mieltää etupäässä autoiksi ja unohdetaan, että seassa on pyörällä liikkuvia. “Infran sekavuuden vuoksi autoilija ei välttämättä ymmärrä, että polkupyörä on ajoneuvo ja annetaan tietä suojatiellä, vaikka pyöräilijä on väistämisvelvollinen”, Kaupinmäki muistuttaa.

Sekavuutta lisäävät noin 80–90 tilannetta, joissa väistämisvelvollisuudet muuttuvat. Näitä liikennesuunnittelija pitää haasteena, sillä ihmisiä on mahdoton kouluttaa kaikkiin tilanteisiin kunnolla.

”Tietoa siitä, miten pyöräilijän kuuluu liikenteessä liikkua, löytyy tieliikennelaista liikennesäännöistä sekä poliisin ja Liikenneturvan sivuilta. Perusliikennesääntöjä noudattamalla pärjää liikenteessä oikein hyvin, mutta säännöt ovat monisäikeiset meidän hyvin kirjavan infran kanssa. Olemme osaltamme pahoillamme ja korjausta tehdään. Muutos ei tapahdu hetkessä.”